• Noticias
  • Patronato
  • Marca
  • Entorno
  • La Patum reforçarà les mesures de seguretat i intensificarà els controls en els accessos a la plaça de Sant Pere
    La Patum és una festa multitudinària i durant els dies de celebració del Corpus la ciutat multiplica gairebé per sis el nombre d’habitants. Per això, l’Ajuntament i els cossos d’emergències estan treballant per a garantir la seguretat i el bon funcionament de la festa, que es farà del 14 al 18 de juny a la capital berguedana.

    Control dels accessos a la plaça de St. Pere

    Durant la roda de premsa de presentació de les novetats de La Patum d’enguany, la sergent en cap de la Policia Local, Josefina Vizuete, ha anunciat les mesures de seguretat que es portaran a terme durant la celebració. En primer lloc, Vizuete ha destacat l’increment del control en tots els accessos de la plaça de Sant Pere per evitar l’entrada de motxilles i altres objectes que puguin entorpir el desenvolupament de la festa. Aquesta mesura respon al nivell d’alerta antiterrorista amb què es troba el país i també a pal·liar les dificultats que tenen algunes comparses alhora de desenvolupar els seus balls. A més, la responsable del cos policial ha recordat la prohibició de la venda de begudes en envasos de vidre durant els dies de Patum, així com la prohibició d’accedir a la plaça de Sant Pere amb vidre i la recomanació expressa de no dur plàstics ni llaunes. D’altra banda, també ha comentat la necessitat que les persones que participin a la festa ho facin amb la indumentària i el calçat adequat per evitar cremades i altres incidències que es puguin ocasionar durant els salts de Patum.

    Pel que fa a les activitats paral·leles, s’ha establert que l’horari de finalització dels concerts de divendres sigui a les 4 de la matinada, mentre que el concert de dissabte acabarà a les 6. Tanmateix, s’ha acordat que l’horari de tancament dels locals, les casetes, les parades i les atraccions de la fira sigui a les 6 de la matinada el dissabte i a les 5 la resta de dies.

    Dispositiu de seguretat i restriccions de trànsit

    Els agents dels Mossos d’Esquadra s’encarregaran de realitzar el control de vehicles en els diferents accessos de la ciutat i també realitzaran els controls d’alcoholèmia per evitar riscos en la conducció dels assistents a la festa. El dispositiu de la policia autonòmica comptarà amb un desplegament de gairebé un centenar d’agents diaris que vetllaran per la seguretat de la festa, juntament amb la resta d’agents de la Policia Local, Protecció Civil, Seguretat Privada, Bombers i Creu Roja.

    Com és habitual, durant La Patum es produiran algunes alteracions en el trànsit de la ciutat que afectarà la zona del casc antic i la zona on s’instal·len els firaires. En aquest sentit, els vehicles que accedeixin a Berga per l’entrada centre hauran de fer la rotonda de la plaça de Gernika i podran circular pel lateral dret del passeig Vila de Casserres fins arribar a la rotonda de l’ambulatori. Allà, els cotxes només podran circular en sentit ascendent en direcció al carrer de Quim Serra. També es tallarà el pas de vehicles a l’encreuament del carrer Gran Via amb Lluís Millet i a la plaça Viladomat amb la carretera de Ribes. A més, també es prohibirà l’estacionament en els carrers i places que formen part del recorregut dels passacarrers per evitar danys als cotxes, tenint en compte el volum de gent que participa en les passades de dimecres i dissabte.

    D’altra banda, també s’intensificaran les inspeccions dels establiments que durant els dies de Patum obren de forma esporàdica, sense permís i que actuen com a bars sense tenir la corresponent llicència. Davant de la impossibilitat jurídica de clausurar aquests establiments, s’obriran expedients sancionadors als locals que incompleixin la normativa.

    Per últim, la cap de la Policia Local ha recordat que l’acampada estarà prohibida en tot el terme municipal de Berga durant els dies de celebració de La Patum.

    Millores en els protocols de seguretat durant el desenvolupament de la Patum

    La regidora de Patum de l’Ajuntament de Berga, Mònica Garcia, ha explicat algunes de les millores que es portaran a terme en relació als protocols de seguretat durant els salts de Patum efectuats a la plaça de Sant Pere. En primer lloc, ha comentat que es mantindrà el grup assessor d’experts format per membres dels cossos de seguretat i emergències i pels tècnics de l’Ajuntament a l’hora de controlar el desenvolupament dels salts de Plens. Els membres d’aquest grup s’ubicaran a la segona planta de l’edifici per a tenir una visió global de la plaça que els permeti detectar situacions de risc durant els salts.

    D’altra banda, la regidora també ha comentat la possibilitat de crear una comissió similar per analitzar els factors d’alerta que permetin millorar els protocols que cal seguir en situacions de perill a través del visionat de material audiovisual enregistrat durant La Patum. Aquesta proposta va sorgir durant la reunió dels cossos d’emergència que es va fer el dimarts passat i s’estudiarà la seva implementació de cara a la propera edició de la festa. Mònica Garcia ha remarcat que es tracta d’una proposta que no és ferma, però que caldrà valorar per saber si es pot portar a terme o no.

    La regidora de Patum també ha esmentat canvis en les comunicacions de les incidències dels serveis mèdics. En aquest cas, s’han establert unes franges horàries vinculades als actes principals de la festa. D’aquesta manera, ha dit, “el recull de dades serà més exhaustiu i ens permetrà saber quin tipus d’incidències es produeixen en els passacacrres o en les activitats d’oci nocturn”. Un cop finalitzada La Patum, el buidatge de les dades serà útil per efectuar estudis que puguin facilitar les tasques de planificació dels serveis d’emergències, així com per implantar mesures preventives i establir uns protocols d’actuació més efectius.

    Passacarrers i distribució dels lavabos químics

    Els recorreguts de La Patum d’aquest any es mantenen pràcticament igual que l’any passat, de manera que el dimecres hi haurà salts davant dels domicilis dels representants locals i dissabte es faran a les places i als domicilis dels administradors i les administradores. Enguany, però, les passades de tots dos dies arribaran fins a la cruïlla del carrer del Roser amb la carretera de Sant Fruitós i no s’allargaran fins a la residència de Sant Bernabé.

    D’altra banda, el nou emplaçament de les activitats musicals de divendres i dissabte, han produït canvis en la ubicació dels lavabos químics. Concretament, hi haurà tretze punts distribuïts entre les zones del casc antic, el passeig de la Indústria i el passeig de la Pau. Així, ha dit Garcia, “es contribuirà a mantenir la ciutat més neta durant els dies de la festa, ja que hi havia algunes mancances d’aquest servei en determinades zones com per exemple, el barri vell”.
    Publicat el 3/06/2017
    La Patum de Berga incrementa el nombre d'activitats paral·leles adreçades a un públic més ampli
    La Patum de Berga és a tocar i en poc menys de quinze dies les comparses i els patumaires ompliran els carrers i places de la ciutat per gaudir de cinc dies de festa sense descans. Abans, però, ja s’hauran realitzat alguns actes previs com per exemple un concert inclusiu de músiques de La Patum, el concert del Memorial Ricard Cuadra o els Quatre Fuets, entre d’altres.

    Novetats i activitats paral·leles

    Del 14 al 18 de juny, Berga celebrarà una nova edició de la festa que enguany presenta novetats en l’oferta d’activitats paral·leles. D’una banda, el consistori ha augmentat el nombre d’actes complementaris i els espais de lleure “per arribar a un públic més ampli i divers”, segons ha explicat la regidora de Patum de l’Ajuntament de Berga, Mònica Garcia. En aquest sentit, la plaça Viladomat acollirà un espectacle d’animació infantil a càrrec de Dani Magyk i un ball popular amb el grup Cafè Trio, durant el divendres, 16 de juny, a partir de les 8 de la tarda. D’altra banda, aquest any no hi haurà zona de barraques a l’avinguda del Canal Industrial, però diverses entitats berguedanes organitzaran actuacions musicals de petit format durant la nit de divendres, a la plaça Maragall i a la plaça de Mossèn Huch. Aquesta iniciativa compta amb la col·laboració dels Castellers de Berga, el Casal Panxo, l’Ateneu Llibertari i l’Ateneu Columna Terra i Llibertat.

    Concert de dissabte de Patum

    Una altra de les novetats d’aquest any fa referència al concert de Patum de dissabte a la nit que canvia d’espai i de format. Per una banda, l’esdeveniment deixarà de fer-se a l’avinguda del Canal Industrial i es traslladarà al passeig de la Indústria, a tocar del CAP Berguedà. Per altra banda, l’organització ha apostat per un tipus de concert menys massiu, que s’adapti a les característiques del nou emplaçament i que estigui adreçat a un públic més generalista. El concert començarà a les 11 de la nit i el cartell estarà format pels grups: Punkers Love The 80’s, Pepet i Marieta i Thug Life Band. També hi actuarà el grup berguedà Ilegal, que ha estat el guanyador del concurs de bandes musicals del concert de Patum. L’esdeveniment compta amb el suport de la Diputació de Barcelona, la Bauma dels Encantats, la Plataforma de Convivència al Berguedà, el Centre d’Estudis Josep Ester Borràs i el grup π3ß.

    Campanya per al consum responsables d’alcohol i altres drogues

    La Patum també incorporarà la figura dels educadors de carrer vinculats a les activitats nocturnes de la festa. La ONG Educació per a l’Acció Crítica (EDPAC) porta a terme aquesta iniciativa anomenada ‘Festa la Teva’ que té l’objectiu de proporcionar informació als joves en situacions de consum d’alcohol i drogues i en situacions de vulnerabilitat respecte a actituds sexistes i de violència. Tal com ha explicat David Font, president del Consell Comarcal del Berguedà, es tracta d’una prova pilot que es portarà a terme durant els passacarrers de dimecres i dissabte i que comptarà amb la participació de parelles mixtes d’educadors que se situaran en les zones properes on es desenvolupa la festa per tal d’assessorar als joves sobre les conseqüències que comporta el consum de substàncies estupefaents. Així doncs, la tasca dels educadors és preventiva i el projecte permetrà als organitzadors detectar les zones on es concentra el consum i avaluar les eines necessàries per impulsar un consum responsable i evitar-ne les conseqüències negatives. El programa ha estat promogut i finançat per l’Oficina Jove del Berguedà i forma part del Pla Comarcal de Drogodependències i Addicions que coordina el Consell Comarcal del Berguedà.

    Servei d’autocars de Patum

    D’altra banda, l’Oficina Jove del Berguedà tornarà a oferir el servei d’autocars de Patum per tal de reduir els riscos a la carretera dels joves que assisteixen a la festa. El servei es realitzarà el 15 i el 17 de juny i el viatge d’anada i de tornada tindrà un cost de 2 euros. Els tiquets es podran adquirir fins el 12 de juny i els horaris de sortida des dels diferents municipis serà a les 8 de la tarda i la tornada serà a les 5 de la matinada des de la plaça de Gernika. En total, hi participen 15 municipis entre els que s’inclouen Puig-reig, Casserres, Gironella, Olvan, Vilada, Borredà, Cercs, Guardiola de Berguedà, Vallcebre, Saldes, Gósol, Bagà, La Pobla de Lillet, Avià i Sant Julià de Cerdanyola. Els menors d’edat hauran de presentar una autorització dels pares en el moment de recollida del tiquet.
    Publicat el 2/06/2017
    L’Ajuntament de Berga ha assumit la responsabilitat de gestionar la comparsa dels Plens durant la propera Patum, que es farà del 14 al 18 juny. La decisió es va donar a conèixer durant el Ple de l’Ascensió de diumenge i ha estat motivada pel conflicte intern que va comportar l’expulsió de tres dels membres de la colla durant el passat mes de gener, així com per l’incompliment de la comparsa a l’hora d’adaptar els reglaments interns i efectuar la ratificació del cap de colla, tal com han fet les altres comparses participants a la festa. Així, doncs, l’equip de govern basarà la gestió de la comparsa en tres eixos: l’assignació de tasques tècniques de la colla, el repartiment de salts i la gestió d’incidències sorgides durant el desenvolupament de la festa.

    D’una banda, el consistori s’encarregarà de distribuir la responsabilitat de les tasques habituals entre els membres de la comparsa. Per tant, es designarà a les persones que hauran de vetllar per la seguretat dels salts a la plaça, la confecció de les carotes i l’entrega de la indumentària i el material necessari per a la realització dels salts, etc. L’alcaldessa de Berga, Montse Venturós, ha dit que l’Ajuntament confia en la capacitat de la plantilla a l’hora de portar a terme aquestes funcions i, per això, properament es farà una reunió entre el consistori i la plantilla per a concretar les designacions.

    D’altra banda, l’Ajuntament es farà càrrec dels 400 salts de Plens disponibles durant la propera Patum. A hores d’ara, el consistori està treballant per a definir el sistema més adequat per a garantir una distribució més equitativa i oberta. Tot i això, no es contempla la possibilitat de sortejar la totalitat dels salts, ja que segons Venturós, això aniria en detriment de la responsabilitat adquirida pels membres de la colla, tenint en compte la seva implicació en l’organització de la festa.

    Tanmateix, l’absència de la figura del cap de colla farà que el consistori assumeixi la presa de decisions i la resolució de qualsevol tipus de problemàtica que pugui sorgir durant la celebració al voltant de la colla. En aquest sentit, l’alcaldessa confia en el bon desenvolupament de la festa, ja que de manera contrària, “s’estaria atacant directament a La Patum i no als representants d’aquesta”.

    Venturós també ha destacat que l’Ajuntament sempre ha estat partidari d’esgotar la via del diàleg per a evitar una resolució judicial del conflicte. Tot i això, les impugnacions trameses per la comparsa dels Plens en relació a les sessions extraordinàries del Patronat Municipal de La Patum dels dies 1 i 17 de febrer en què es va acordar la redacció i adaptació dels reglaments de règim intern de les comparses i el procés de ratificació dels respectius caps de colla, ha requerit un assessorament legal extern per a conèixer el grau d’intervenció del consistori en l’afer. Aquesta consulta ha determinat que l’Ajuntament és l’òrgan que reconeix la responsabilitat dels caps de colla, però en cap cas pot incidir en la composició de les comparses. Per això, la plantilla dels Plens estarà formada per 22 titulars, entre els que no s’inclouen els tres expulsats, però sí els seus substituts. Per tant, l’Ajuntament no té competències per a requerir la readmissió dels expulsats amb caràcter retroactiu.

    Així mateix, la regidora de Patum, Mònica Garcia, ha afirmat que el conflicte ha posat sobre la taula les mancances estructurals del Patronat de la Patum. Per això, ha dit, “caldrà treballar per a millorar-ne el seu funcionament amb l’objectiu de realitzar un treball més plural i específic a l’hora de tractar tots els aspectes relacionats amb la festa”. Amb tot, Garcia ha destacat la feina realitzada durant els darrers mesos pels membres del Patronat a l’hora de “salvaguardar els interessos dels berguedans i fer que la festa sigui més transparent”.

    Per últim, l’equip de govern és conscient que la gestió del conflicte no és senzilla i que la presa de decisions comporta renuncies que no sempre són compartides per totes les parts implicades, ni tal sols pel conjunt del plenari municipal. Tot i això, ha comentat que tampoc s’ha produït una oposició frontal ni una alternativa ferma entorn a les mesures adoptades. Finalment, l’alcaldessa ha insistit en la idea de convertir la problemàtica en una oportunitat de canvi i s’ha mostrat ferma en la voluntat de continuar amb el procés de transparència iniciat al voltant de La Patum. Per això, un cop finalitzada La Patum, es treballarà amb la comparsa dels Plens per a l’elaboració dels reglaments de règim intern i per a l’elecció d’un cap de colla.
    Publicat el 1/06/2017
    Berga obre el període de votació per escollir els cartells anunciadors de La Patum de 2018
    L’Ajuntament de Berga convoca la 2a edició del Concurs de bandes i grups musicals per actuar al concert de dissabte de Patum de 2018
    Berga obre les inscripcions per accedir a les places d’administradors i administradores de La Patum de 2018
    Han col·laborat desinteresadament entre altres:
    Salvador Vinyes - Anna Parcerisa - Berta Francàs - Albert Rumbo - Ma Dolors Santandreu - Jordi
    Cohen - Foto Luigi - Toni Sales - Sílvia Massana - Mireia Ferran - Jordi Plana - Antònia Prat
    Pascal Hanrion - KAP
    Les despeses tècniques de la web (Informat Picas-Prat, SL),
    s'han pogut assumir gràcies a l'aportació de l'Associació La Patum Productors.
    Traductors: Steve Pepper, Jaume Fígols