• Noticias
  • Patronato
  • Marca
  • Entorno
  • L’Ajuntament de Berga ha aprovat les bases reguladores de la 45a edició del Concurs de cartells anunciadors de La Patum, que se celebrarà del 19 al 23 de juny de 2019. Es tracta d’un certamen artístic per escollir l’obra que anunciarà les festes de Corpus d’enguany mitjançant la selecció d’una sèrie de propostes finalistes escollides per un jurat qualificador que seran sotmeses a votació popular, en última instància, per triar-ne la guanyadora. El termini per a la presentació d’obres és obert i cada participant podrà presentar un màxim de dos treballs que hauran de ser originals, inèdits i anònims. El format serà vertical, de 38 x 60 centímetres, i les obres hauran de presentar-se sobre un suport de cartró ploma d’uns 5 mil·límetres de gruix. En totes les propostes caldrà incloure-hi obligatòriament la inscripció CIUTAT DE BERGA – LA PATUM – CORPUS DE 2019. Els treballs podran ser elaborats amb qualsevol tècnica artística, però la proposta presentada haurà de ser el resultat de l’obra prèviament digitalitzada per evitar les dificultats que poden comportar els dissenys realitzats amb tècniques de relleu o collage a l’hora de ser reproduïdes o impreses.

    El certamen manté la dotació econòmica dels premis

    Els participants podran presentar les seves propostes fins al 5 d’abril de 2019, a les 2 del migdia. El lliurament de les obres es realitzarà a l’Oficina de Turisme de Berga, situada al carrer Mare de Déu dels Àngels, número 7. Aquest any, es mantindrà la dotació econòmica dels premis del certamen corresponent al primer premi (1.000€) i a l’accèssit (300€). L’augment de l’import econòmic dels premis és una iniciativa que es va adoptar en l’edició anterior, a proposta del Patronat de La Patum, per tal d’incentivar la participació al concurs.

    L’obra guanyadora s’escollirà per votació popular

    Un jurat tècnic revisarà les propostes participants per comprovar el compliment de les bases en la seva totalitat. Així, tots els treballs que incompleixin qualsevol dels requisits establerts seran desqualificats i no s’inclouran en el procés de selecció de les obres finalistes que portarà a terme el jurat qualificador. Aquest jurat estarà format per set persones relacionades amb l’àmbit de les arts visuals i plàstiques, així com amb la festa berguedana.

    El jurat seleccionarà entre tres i cinc obres finalistes que s’exposaran a l’Oficina de Turisme de Berga del 14 al 28 d’abril de 2019. El cartell guanyador s’escollirà a través de votació popular i el resultat es donarà a conèixer durant la celebració del Ple de l’Ascensió, que es farà el 2 de juny, a la Sala de Plens de l’Ajuntament de Berga.

    Les bases del 45è Concurs de cartells de La Patum de 2019 es poden consultar al web oficial de La Patum (www.lapatum.cat), al web municipal (www.ajberga.cat) i en aquest enllaç.
    Publicat el 29/01/2019
    L’Ajuntament de Berga ha obert el període per sol·licitar l’accés a les places d’administradors i administradores de La Patum i Els Elois de 2019. Es tracta d’una figura que enguany compleix 400 anys d’història i que té la funció de representar els antics quatre barris en què es dividia la ciutat durant la celebració de les festes del Corpus i Els Elois. Les parelles interessades en formar part d’ambdues celebracions podran presentar la seva candidatura del 21 de gener al 31 de març mitjançant la presentació d’una instància genèrica al consistori berguedà.

    Un llegat de quatre segles d’història

    Els administradors i administradores no són una comparsa, però han esdevingut un element important en la festa. La primera referència documental d’aquesta figura data de l’any 1619 i la seva tasca consistia en recaptar fons per finançar les despeses de l’Octava de Corpus. Amb el pas del temps, els administradors i administradores han adoptat un paper simbòlic i protocol·lari encarregant-se de presidir els actes principals de les festes de La Patum i Els Elois en representació dels antics quatre barris de la ciutat: Feixines o Capdamunt de la Vila (Fonolls), Sant Pere (Esclafidors rebentats), Centre o Carrer Major (Esclafidors embotits) i Raval (Ravenisses).

    Al llarg de la història, més de tres milers de berguedans i berguedanes han participat a la festa fent d’administradors i administradores. Les parelles que assumeixen aquest rol han contribuït a mantenir el llegat de les festes dels barris que se celebraven tradicionalment durant la Patum. En aquest sentit, tot i no ser una part central de la celebració, la figura dels administradors ha servit per explicar-ne la història i també ens remeten a un temps en què la importància dels barris era cabdal per a la vida social i cultural del municipi.

    Presentació de candidatures

    El consistori berguedà ha obert un període ordinari en què es podran presentar les candidatures per escollir les quatre parelles d’administradors i administradores en funció d’una sèrie de criteris de valoració que es basen en la data de celebració del casament, el lloc de residència i la vinculació a entitats locals, comparses i formacions musicals per part dels candidats i candidates. El termini d’inscripció és obert des d’aquest dilluns i es tancarà el diumenge, 31 de març. En cas que el nombre de sol·licituds sigui inferior al nombre de places disponibles, s’obrirà un període extraordinari per a què s’hi puguin apuntar persones a títol individual que posteriorment s’agruparan per parelles.

    La sol·licitud de les places d’administradors i administradores es podrà realitzar mitjançant la presentació d’una instància genèrica via telemàtica o presencialment al registre general de l’Ajuntament de Berga situat a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC). L’horari d’atenció al públic és de dilluns a divendres, de 9 del matí a 2 del migdia i els dilluns, de 5 a 7 de la tarda. Els sol·licitants hauran de ser majors d’edat i en el document d’inscripció caldrà indicar els criteris de valoració que compleixen.

    Compromisos dels administradors i administradores

    Les setmanes prèvies a l’inici del Corpus, l’Ajuntament de Berga oferirà una breu sessió informativa a les parelles seleccionades per explicar les tasques protocol·làries que comporta el seu càrrec i també disposaran d’una persones de referència durant la celebració de la festa per tal d’acompanyar-los en les seves funcions. En aquest sentit, els administradors i administradores hauran d’assistir als actes relacionats amb les festes de la Patum i Els Elois. Per exemple, hauran de participar al Ple extraordinari del diumenge de l’Ascensió, a les misses majors, a La Patum de Lluïment de dijous, divendres i diumenge de Corpus, al lliurament de premis del concurs de cartells i el concurs de dibuix infantil, a l’entrega dels Títols de Patumaire i Patumaire d’Honor i als salts de Patum que es realitzaran davant dels seus domicilis durant la passada de dissabte a la nit. D’altra banda, també es requerirà la seva assistència durant els actes de la festivitat d’Els Elois com per exemple en les passades de dissabte i diumenge, a l’ofici i el Ballet de Déu de la Boda Típica de l’Alt Berguedà.

    Per a més informació sobre el procés d’inscripció dels administradors i administradores de La Patum i Els Elois, podeu contactar amb l’àrea d’alcaldia, a través de l’adreça de correu electrònic alcaldia@ajberga.cat i al telèfon 93 821 43 33, extensió 3201.
    Publicat el 22/01/2019
    El projecte ‘àgora cultural Berga’ posa en marxa una nova iniciativa per promoure el coneixement sobre la festa de La Patum durant el 2019. La proposta s’anomena ‘La comparsa del mes’ i consisteix en una sèrie de sessions divulgatives d’una hora de durada que es realitzaran el tercer divendres de cada mes, a excepció dels mesos d’abril i juny, a 2/4 de 8 de la tarda a la Sala de Plens de l’Ajuntament de Berga. L’objectiu d’aquesta iniciativa és acostar els elements que formen part de la festa des d’un punt de vista històric i també a través de l’experiència de les persones que formen part de la festa berguedana. En aquest sentit, cadascuna de les sessions estarà dedicada a un element i comptarà amb la participació d’historiadors, historiadores i membres de les comparses patumaires.

    Una iniciativa per acostar la quotidianitat de les comparses

    El regidor de Patrimoni Cultural i Museus, Ivan Sànchez, ha explicat que “la idea inicial era dedicar una de les sessions de ‘La peça del mes’ a La Patum, però vam creure que seria interessant crear un projecte més extens a través de les persones que donen vida a la comparseria”. Tanmateix, la directora del Museu Comarcal de Berga, Alba Perarnau, ha afegit que “arran de les visites que es van fer l’any passat a la Casa de La Patum per difondre les tasques de conservació de la comparseria, els participants tenien molt d’interès en ampliar el coneixement sobre el dia a dia de les comparses i com formar-ne part”. Per la seva banda, Xavi Prat, que és el tabaler de La Patum, ha mostrat el seu suport a la iniciativa i ha explicat algunes curiositats sobre el Tabal. Per exemple, Prat ha comentat que “la mida del Tabal ha variat i que antigament tenia un diàmetre més reduït”, entre d’altres.

    La figura dels Administradors estrenarà ‘La comparsa del mes’

    ‘La comparsa del mes’ arrencarà el pròxim divendres, 18 de gener, amb una sessió dedicada a la figura dels Administradors. La primera part de la conferència se centrarà en la història d’aquest element de la festa de la mà de l’historiador, Albert Rumbo, mentre que la segona part estarà protagonitzada per dues parelles que han ostentat el càrrec d’administradors durant dues èpoques diferents per constatar les diferències i l’evolució del paper dels administradors i administradores al Corpus berguedà. El regidor Ivan Sànchez ha aprofitat l’ocasió per recordar que “enguany fa 400 anys que les parelles d’administradores participen a la festa”.

    El calendari de les conferències

    Les conferències de ‘La comparsa del mes’ es faran de gener a desembre, seguint l’ordre dels salts de Patum que es porten a terme a la Plaça de Sant Pere. A l’agost, però, no hi haurà sessió i les xerrades es reprendran al setembre. D’altra banda, el regidor de Patrimoni Cultural i Museus ha mostrat la voluntat que la iniciativa tingui continuïtat durant el 2020 i, per això, ha anunciat que “s’està treballant per programar noves conferències durant el primer trimestre del pròxim any dedicades als “Saletes”, els músics i els fuets”.

    ‘La comparsa del mes’ és un projecte desenvolupat per l’àrea de Patrimoni Cultural i Museus i el Museu Comarcal de Berga, que compta amb el suport del Patronat de La Patum.
    Publicat el 14/01/2019
    Berga obre la convocatòria per a la presentació d’obres participants al 45è Concurs de cartells de La Patum de 2019
    Obert el termini d’inscripció per accedir a les places d’administradors i administradores de La Patum de 2019
    Berga apropa la comparseria de La Patum amb sessions divulgatives i mensuals sota el projecte ‘La comparsa del mes’
    Han col·laborat desinteresadament entre altres:
    Salvador Vinyes - Anna Parcerisa - Berta Francàs - Albert Rumbo - Ma Dolors Santandreu - Jordi
    Cohen - Foto Luigi - Toni Sales - Sílvia Massana - Mireia Ferran - Jordi Plana - Antònia Prat
    Pascal Hanrion - KAP
    Les despeses tècniques de la web (Informat Picas-Prat, SL),
    s'han pogut assumir gràcies a l'aportació de l'Associació La Patum Productors.
    Traductors: Steve Pepper, Jaume Fígols