• News
  • Patronato
  • The Brand
  • Surroundings
  • El tradicional programa de mà de La Patum ha esdevingut un element de valor i són molts els berguedans i les berguedanes que compten amb un ampli recull de programes d’edicions anteriors de la festa que els permet anar augmentant la seva col·lecció particular. Enguany, el programa de mà ha comptat amb la col·laboració del ninotaire berguedà, Jaume Capdevila “KAP”, que ha estat l’encarregat de redactar els textos i de realitzar una selecció d’il·lustracions relacionades amb la festa berguedana d’autors com Josep Maria de Martín, KAP, Ramon Miró, Manel Ribera, Joan Llaverias, Josep Escobar, Josep Robert, Josep Vinyes, Gaietà Cornet, Miquel Ferreres i Hugo Prades.

    Enguany, s’ha millorat la presentació del programa de mà de La Patum i es tornarà a ensobrar tal com es feia quan es distribuïa a les llars berguedanes. En total s’han editat 2.000 programes, mil menys que l’any passat, que es posaran a la venda el diumenge dels Quatre Fuets a l’Oficina de Turisme de Berga, situada al carrer dels Àngels número 7. El programa té un preu de 3€, però també es podrà descarregar gratuïtament a través de la pàgina web de La Patum i en aquest enllaç.

    Tanmateix, es podran comprar les làmines de La Patum per 10€. Es tracta d’una edició limitada del cartell anunciador de la festa imprès en una qualitat superior. En conjunt, s’han realitzat 150 làmines que estaran signades per l’autor de l’obra guanyadora del concurs de cartells d’aquest any, que ha estat el jove berguedà, Pol Casadesús i Pont.

    Per últim, durant els darrers dies s’han distribuït els programes desplegables de La Patum als domicilis berguedans. Són programes en format reduït que inclouen tots els actes de la festa, els recorreguts de les passades de dimecres i dissabte, informació d’interès i les recomanacions per a un bon desenvolupament de la festa. En total, s’han editat 11.000 exemplars d’aquest material de difusió gratuït.
    Publicat el 10/06/2017
    La música és un element imprescindible de La Patum i abans que se sentin els primers compassos que indiquen l’inici de la festa, els berguedans i les berguedanes tenen una cita ineludible que és el concert del Memorial Ricard Cuadra. L’esdeveniment que es farà el dissabte, 10 de juny, arriba a la vintena edició i estarà dedicat als solistes berguedans. En concret, una tretzena de músics de la comarca i també de fora que han completat la seva formació musical a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), interpretaran peces composades per diversos autors com per exemple: Frederic Mompou, Àlex Martínez, Sergi Cuenca, Robert Agustina, Llibert Fortuny, Artur Martínez, Roger Belmonte, Artur Belmonte i Albert Guinovart. Tal i com explica Pep Moneo, responsable del Memorial Ricard Cuadra, “l’entitat ha decidit impulsar el talent berguedà dels joves músics de la comarca com a aposta de futur de l’esdeveniment”.

    La Banda del Memorial serà l’encarregada de realitzar l’acompanyament musical dels intèrprets que portaran el pes de la primera part de l’actuació que inclou una desena d’obres, algunes de les quals són noves i d’altres han estat recuperades de l’arxiu del Memorial. Els protagonistes del concert d’aquest any seran: Sara Subirana (acordió), Judit Marmi (clarinet), Martí Villegas (fiscorn), Mariona Casellas i Marc Garcia (piano), Denis Rojo (saxòfon i flabiol), Rosa Rodríguez, Jordi Boixader i Ariadna Just (saxòfon), Joan Sala (tenora), Guillem Cardona (trompeta), Francesc Planella (violí) i Laura Masferrer (violoncel).

    Com és habitual, durant la segona part del concert els músics tocaran un salt complet de Patum de les versions de J.B. Lambert i Ricard Cuadra.

    L’acte es farà a les 10 de la nit a la plaça de Sant Pere i en cas de mal temps, l’actuació es traslladarà al Teatre Municipal de Berga. Les entrades tenen un preu de 15€ amb cadira inclosa i 10€ per a les persones que assisteixin al concert a peu dret. L’esdeveniment s’inclou dins del programa d’actes de La Patum i està organitzat pel Memorial Ricard Cuadra i l’Ajuntament de Berga i compta amb la col·laboració de l’Escola Municipal de Música de Berga i la Cobla Ciutat de Berga.
    Publicat el 9/06/2017
    Berga repartirà els salts de Plens entre els membres de la comparsa i un sorteig públic que es farà el 13 de juny
    Després que l’Ajuntament de Berga decidís assumir la direcció de la comparsa dels Plens durant la propera Patum, una de les tasques que quedava per resoldre era la gestió del repartiment de salts. Per això, l’alcaldessa de Berga Montse Venturós i la regidora de Patum, Mònica Garcia, han anunciat aquesta tarda el procediment que es portarà a terme a l’hora de distribuir els 400 salts de Plens disponibles per a La Patum de 2017, amb caràcter excepcional. Finalment, el consistori ha optat per un sistema mixt basat en l’autogestió de salts per part dels membres de la comparsa i un sorteig obert que garanteixi una major accessibilitat i una distribució més equitativa.

    D’una banda, l’Ajuntament de Berga repartirà 220 salts entre la plantilla de la colla dels Plens, de manera que cadascun dels 22 titulars de la comparsa comptarà amb 10 salts per a repartir. D’aquesta manera, el consistori reconeix la responsabilitat i la implicació dels membres de la comparsa en les tasques tècniques i organitzatives que desenvolupen durant la festa, segons ha comentat l’alcaldessa de Berga, Montse Venturós.

    D’altra banda, el consistori disposarà d’una borsa de 149 salts que els repartirà a través d’un sorteig públic en què hi podran participar totes aquelles persones majors de 16 anys que acreditin tenir capacitat jurídica a través del carnet d’identitat o del padró municipal. Segons, l’alcaldessa de Berga, Montse Venturós, “s’ha escollit un sistema que pugui garantir l’accés a aquelles persones que vulguin participar a la festa”. Els 31 salts restants, quedaran exclosos del sorteig, ja que corresponen als regidors de l’oposició (11), al personal del consistori (16) i a les parelles d’administradors d’enguany (4).

    Procés d’inscripció

    Per a participar en el sorteig dels salts de Plens es podrà fer a través de dues vies. D’una banda, les persones interessades podran adreçar-se a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’Ajuntament de Berga per a formular la seva petició sol·licitant una instància. D’altra banda, també s’oferirà la possibilitat de fer-ho de forma telemàtica, emplenant el formulari d’instància genèrica que trobaran al web oficial del consistori. Aquest document s’haurà d’acompanyar d’una fotocòpia del document d’identitat i en el cas dels menors a partir dels 16 anys, també serà necessari adjuntar l’autorització del tutor o tutora legal.

    http://www.ajberga.cat/perfil/berga/recursos/recursos/tr001_1_formulari_solicitud_instancia_generica_2.pdf

    El termini de presentació de les sol·licituds serà des del divendres, 9 de juny a la mitjanit, fins al dimarts, 13 de juny, a les 3 de la tarda. L’horari d’atenció al públic per a les persones que desitgin tramitar la petició de forma presencial serà: divendres, 9 de juny, de 9 del matí a 2 del migdia; dilluns, 12 de juny, de 9 del matí a 2 del migdia i de 5 a 7 de la tarda i dimarts, 13 de juny, de 9 del matí a 3 de la tarda. Un cop feta la inscripció, els participants rebran una còpia del document de sol·licitud amb un número corresponent al registre d’entrada de la seva petició. Es tracta d’un nombre de quatre xifres que serà el número que s’utilitzarà per assignar els salts mitjançant el sorteig.

    Cal destacar, però, que les inscripcions les haurà d’efectuar la persona interessada en obtenir un salt de Plens. Per tant, no es permetrà la inscripció de terceres persones. A més, cada sol·licitant només podrà realitzar una inscripció, de manera que la persona que formuli més d’una instància quedarà exclosa del sorteig a través de l’anul·lació automàtica de totes les peticions que hagi registrat. Tanmateix, després de la celebració del sorteig, es realitzarà el creuament de dades dels guanyadors del sorteig públic i del registre de saltadors de la comparsa dels Plens per tal d’evitar que les persones que hagin obtingut una plaça a través del sorteig, tinguin assignat també un salt per part de la comparsa.

    En cas que el nombre de sol·licituds sigui inferior al nombre de salts disponibles, es procedirà a l’assignació directa dels salts entre els sol·licitants. Els salts sobrants, es cediran a la comparsa per a què els puguin autogestionar de forma equitativa. Per últim, els participants, no podran escollir el salt, ja que aquest serà assignat a través del procediment establert en el sorteig.

    Descripció del procediment del sorteig

    El sorteig es realitzarà el dimarts, 13 de juny, a les 7 de la tarda a la sala de sessions de la casa consistorial. Per a fer-ho, es constituirà una Mesa de Sorteig formada per un representant de cada grup municipal de l’Ajuntament de Berga, un representant del Patronat Municipal de La Patum, la tècnica de Participació Ciutadana i l’alcaldessa de la ciutat. El sistema acordat pel repartiment de salts es dividirà en dues fases. En primer lloc, se sortejaran els dos salts del dijous, 15 de juny, en dues tandes de 37 salts cadascuna. Per a fer-ho, s’utilitzaran 10 boles numerades del 0 al 9. Aquestes boles s’introduiran en una bossa i posteriorment, se’n trauran 4 de forma consecutiva, d’un número corresponent al nombre de registre de la primera sol·licitud a l’últim referent a la petició de salts de Plens. La primera xifra extreta correspondrà a les unitats, la segona a les desenes, la tercera a les centenes i la quarta a les unitats de miler. En cas que el nombre de l’extracció de les boles no coincideixi amb el número de registre d’una instància sol·licitant d’un salt de Plens, es tindrà en compte el següent número registrat amb aquesta motivació. A partir d’aquest número es distribuiran els salts de Plens en ordenació consecutiva i ascendent.

    Posteriorment, es repetirà el procés per a repartir els salts corresponents al diumenge, 18 de juny. En aquest cas es faran dues extraccions per a repartir 37 places pel primer salt i 38 més pel segon salt de Plens de la nit. No obstant, a partir del número de registre més alt al qual s’hagi assignat un salt de Plens, s’iniciarà una llista de reposició per a cobrir les places vacants en cas que es produeixi la renuncia d’alguna de les persones que hagi obtingut un salt del sorteig o en cas de no complir algun dels requisits mínims per a efectuar el salt.

    El resultat del sorteig es farà públic a través del web de l’Ajuntament de Berga i del tauler d’anuncis el mateix dimarts, 13 de juny. A més, també es publicarà a les xarxes socials del consistori. Les renuncies dels salts podran efectuar-se fins el dimecres, 14 de juny, a les 3 de la tarda.

    Recollida del tiquet d’obtenció del salt

    Les persones que hagin obtingut un salt de Plens mitjançant el procediment del sorteig, hauran de personar-se juntament amb el seu acompanyant a la zona de vestidors de Plens, situada a la plaça de la Ribera. En funció del salt obtingut, caldrà presentar-s’hi el dijous o el diumenge, de 7 de la tarda a 9 del vespre. Allà, hauran de presentar el DNI per a confirmar les dades de les persones que hagin obtingut el salt. Posteriorment, se’ls hi l’entregarà el tiquet del salt (nominal i intransferible) que hauran de lliurar en el moment de la recollida del material per a fer el salt. Serà imprescindible aportar el DNI per a l’entrega del material, així com per a vestir-se. D’altra banda, no es permetrà l’intercanvi de salts entre les persones que hagin obtingut un salt per sorteig, ni tampoc es podrà cedir a terceres persones que no hagin fet la sol·licitud corresponent.

    Per últim, els vestidors de Plens tindran potestat per a retirar el salt a les persones que no estiguin en condicions òptimes d’efectuar el salt, per efecte del consum d’alcohol i d’altres drogues. Així, doncs, els salts que per retirada o per falta d’assistència hagin quedat vacants, podran ser assignats pels membres de la comparsa a les persones que així ho sol·licitin en aquell mateix moment, a la zona de vestidors.

    Finalment, qualsevol situació que pugui generar algun dubte serà resolta per la Mesa del Sorteig o per l’Ajuntament de Berga. Cal destacar que la participació en el concurs suposa l’acceptació de les bases i totes aquelles instàncies que no vagin acompanyades de la documentació requerida quedaran excloses del sorteig.
    Publicat el 8/06/2017
    Berga dedica el 12è aniversari de la proclamació de La Patum com a Patrimoni de la Humanitat a Gregori Capdevila ‘Mixu’ i Pep Carreras
    El Patronat de La Patum renova la composició dels membres que en formen part i nomena els seus substituts
    La Patum accessible acull a 162 persones que han gaudit de la festa des de l’empostissat de la plaça de St. Pere
    Han col·laborat desinteresadament entre altres:
    Salvador Vinyes - Anna Parcerisa - Berta Francàs - Albert Rumbo - Ma Dolors Santandreu - Jordi
    Cohen - Foto Luigi - Toni Sales - Sílvia Massana - Mireia Ferran - Jordi Plana - Antònia Prat
    Pascal Hanrion - KAP
    Les despeses tècniques de la web (Informat Picas-Prat, SL),
    s'han pogut assumir gràcies a l'aportació de l'Associació La Patum Productors.
    Traductors: Steve Pepper, Jaume Fígols