• Notícies
  • Patronat
  • Marca
  • Entorn
  • L’Ajuntament de Berga ha obert el període per sol·licitar l’accés a les places d’administradors i administradores de La Patum i Els Elois de 2019. Es tracta d’una figura que enguany compleix 400 anys d’història i que té la funció de representar els antics quatre barris en què es dividia la ciutat durant la celebració de les festes del Corpus i Els Elois. Les parelles interessades en formar part d’ambdues celebracions podran presentar la seva candidatura del 21 de gener al 31 de març mitjançant la presentació d’una instància genèrica al consistori berguedà.

    Un llegat de quatre segles d’història

    Els administradors i administradores no són una comparsa, però han esdevingut un element important en la festa. La primera referència documental d’aquesta figura data de l’any 1619 i la seva tasca consistia en recaptar fons per finançar les despeses de l’Octava de Corpus. Amb el pas del temps, els administradors i administradores han adoptat un paper simbòlic i protocol·lari encarregant-se de presidir els actes principals de les festes de La Patum i Els Elois en representació dels antics quatre barris de la ciutat: Feixines o Capdamunt de la Vila (Fonolls), Sant Pere (Esclafidors rebentats), Centre o Carrer Major (Esclafidors embotits) i Raval (Ravenisses).

    Al llarg de la història, més de tres milers de berguedans i berguedanes han participat a la festa fent d’administradors i administradores. Les parelles que assumeixen aquest rol han contribuït a mantenir el llegat de les festes dels barris que se celebraven tradicionalment durant la Patum. En aquest sentit, tot i no ser una part central de la celebració, la figura dels administradors ha servit per explicar-ne la història i també ens remeten a un temps en què la importància dels barris era cabdal per a la vida social i cultural del municipi.

    Presentació de candidatures

    El consistori berguedà ha obert un període ordinari en què es podran presentar les candidatures per escollir les quatre parelles d’administradors i administradores en funció d’una sèrie de criteris de valoració que es basen en la data de celebració del casament, el lloc de residència i la vinculació a entitats locals, comparses i formacions musicals per part dels candidats i candidates. El termini d’inscripció és obert des d’aquest dilluns i es tancarà el diumenge, 31 de març. En cas que el nombre de sol·licituds sigui inferior al nombre de places disponibles, s’obrirà un període extraordinari per a què s’hi puguin apuntar persones a títol individual que posteriorment s’agruparan per parelles.

    La sol·licitud de les places d’administradors i administradores es podrà realitzar mitjançant la presentació d’una instància genèrica via telemàtica o presencialment al registre general de l’Ajuntament de Berga situat a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC). L’horari d’atenció al públic és de dilluns a divendres, de 9 del matí a 2 del migdia i els dilluns, de 5 a 7 de la tarda. Els sol·licitants hauran de ser majors d’edat i en el document d’inscripció caldrà indicar els criteris de valoració que compleixen.

    Compromisos dels administradors i administradores

    Les setmanes prèvies a l’inici del Corpus, l’Ajuntament de Berga oferirà una breu sessió informativa a les parelles seleccionades per explicar les tasques protocol·làries que comporta el seu càrrec i també disposaran d’una persones de referència durant la celebració de la festa per tal d’acompanyar-los en les seves funcions. En aquest sentit, els administradors i administradores hauran d’assistir als actes relacionats amb les festes de la Patum i Els Elois. Per exemple, hauran de participar al Ple extraordinari del diumenge de l’Ascensió, a les misses majors, a La Patum de Lluïment de dijous, divendres i diumenge de Corpus, al lliurament de premis del concurs de cartells i el concurs de dibuix infantil, a l’entrega dels Títols de Patumaire i Patumaire d’Honor i als salts de Patum que es realitzaran davant dels seus domicilis durant la passada de dissabte a la nit. D’altra banda, també es requerirà la seva assistència durant els actes de la festivitat d’Els Elois com per exemple en les passades de dissabte i diumenge, a l’ofici i el Ballet de Déu de la Boda Típica de l’Alt Berguedà.

    Per a més informació sobre el procés d’inscripció dels administradors i administradores de La Patum i Els Elois, podeu contactar amb l’àrea d’alcaldia, a través de l’adreça de correu electrònic alcaldia@ajberga.cat i al telèfon 93 821 43 33, extensió 3201.
    Publicat el 22/01/2019
    Berga sotmetrà a votació popular les obres finalistes del 45è Concurs de cartells de La Patum de 2019, del 14 al 28 d’abril al consistori berguedà
    L’Ajuntament de Berga obre la convocatòria per formar part de l’organització del concert jove de La Patum de 2019
    Berga obre la convocatòria per a la presentació d’obres participants al 45è Concurs de cartells de La Patum de 2019
    Han col·laborat desinteresadament entre altres:
    Salvador Vinyes - Anna Parcerisa - Berta Francàs - Albert Rumbo - Ma Dolors Santandreu - Jordi
    Cohen - Foto Luigi - Toni Sales - Sílvia Massana - Mireia Ferran - Jordi Plana - Antònia Prat
    Pascal Hanrion - KAP
    Les despeses tècniques de la web (Informat Picas-Prat, SL),
    s'han pogut assumir gràcies a l'aportació de l'Associació La Patum Productors.
    Traductors: Steve Pepper, Jaume Fígols